آی تی بلاگ

مجله بروز فناوری اطلاعات

آی تی بلاگ

مجله بروز فناوری اطلاعات

شورای اجرایی فناوری اطلاعات وظیفه توسعه دولت الکترونیک را برعهده دارد

ھیأت وزیران اساسنامه‌ی شورای اجرایی فناوری اطلاعات را به‌منظور استقرار و نظارت بر دولت الکترونیک تصویب کرد. هدف از تشکیل شورای اجرایی فناوری اطلاعات (که در ادامه متن به اختصار «شورا» یاد شده است) ، تعیین خط مشی‌های اجرایی در قلمرو فناوری اطلاعات جهت توسعه و استقرار دولت الکترونیک، ایجاد زمینه و بستر گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، برنامه‌های توسعه‌ی بخش‌های مختلف در چهارچوب سیاست‌های کلی نظام، مصوبات شورای عالی فضای مجازی و قوانین مربوط است.

وظایف شورای اجرایی فناوری اطلاعات

در ماده‌ی ۲ اساسنامه وظایف شورا تعریف شده که به شرح زیر است:

۱- تصویب اهداف و خط مشی‌های اجرایی توسعه‌ی صنعت و کاربری فناوری اطلاعات براساس سیاست‌های کلی نظام و مصوبات شورای عالی فضای مجازی

۲- تصویب خط مشی‌ها و اعمال هماهنگی‌های اجرایی و فنی لازم در گسترش به کارگیری فناوری اطلاعات در ارایه‌ی خدمات الکترونیک در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی

۳- تصویب نقشه‌ی فنی و اجرایی توسعه‌ی دولت الکترونیک و بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های بخش غیردولتی برای توسعه و به‌کارگیری فناوری اطلاعات در خدمات عمومی

۴- تصویب مقررات، دستورالعمل‌ها و استاندارها به منظور هماهنگی در ضوابط فنی و اجرایی فناوری اطلاعات

۵- ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در تبادل و به اشتراک‌گذاری داده و اطلاعات و تصویب شیوه‌ی بهره‌گیری از داده‌های کلان و داده‌کاوی پایگاه‌های اطلاعات کشور با رعایت محرمانگی و حریم خصوصی

۶- نظارت مستمر بر پیشرفت برنامه‌های توسعه‌ی دولت الکترونیک و گسترش کاربری فناوری اطلاعات در کشور و ارائه‌ی گزارش‌های دوره‌ای به مجلس شورای اسلامی و شورای عالی فضای مجازی و هیئت وزیران

در ماده‌ی ۳ اساسنامه شورا نوشته شده است ریاست شورا برعهده‌ی رئیس جمهور است و در غیاب ایشان، معاون اول رئیس جمهور این وظیفه را بر عهده خواهد داشت.

در ماده‌ی ۵، ۶ و ۷ اساسنامه آمده است تصمیمات شورا با رعایت سیاست‌های کلی نظام و مصوبات شورای عالی فضای مجازی، پس از تأیید رئیس جمهور توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ می‌گردد؛ مسئولیت نظارت بر حسن اجرای آن نیز بر عهده‌ی وی خواهد بود. دبیرخانه‌ی شورا در سقف پست‌های سازمانی مصوب در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل و دبیر آن به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حکم رئیس جمهور منصوب می‌شود. شورا حداقل سه ماه یک بار تشکیل جلسه می‌دهد و جلسات آن، با حضور دوسوم اعضا رسمیت خواهد یافت. مصوبات شورا با رأی نصف به‌علاوه یک اعضای حاضر در جلسه قابل اجرا خواهد بود.

متن کامل اساسنامه‌ی شورای اجرایی فناوری اطلاعات را از اینجا بخوانید.

منبع : https://www.zoomit.ir/2020/2/2/344970/statute-information-technology/

برنامه ویدیویی دیجیاتو: مهم ترین محصولات CES 2020 - قسمت چهارم

با گذشت چند روز از نمایشگاه CES 2020 بیش از ۴۵۰۰ شرکت کننده هزاران محصول جالب و عجیب را به مخاطبان معرفی کرده اند. در سه قسمت قبلی با تعدادی از جذاب‌ترین محصولات این نمایشگاه آشنا شدیم و حالا نوبت به خودروسازها رسیده که خودی نشان دهند.

اولین محصول مربوط به ماشین مفهومی مرسدس بنز به نام ویژن است که بر اساس فیلم پرفروش آواتار ساخته شده است. این خودروی قدرتمند ۴۷۰ اسب بخار نیرو دارد که توسط یک موتور الکتریکی تامین می شود.

BMW، دیگر خودروساز معروف آلمانی هم بیکار ننشست و از یک کابین مفهومی رونمایی کرد که هیچ شباهتی به نمونه های فعلی ندارد. این کابین امکان کنترل خودرو را از طریق فرمان های صوتی و ژست های حرکتی به شما می دهد. روی شیشه جلو و وسیع ماشین هم اطلاعاتی درباره مناظر و محیط اطراف به نمایش در می آید.

مهیج ترین پروژه اما مربوط به هیوندای است که یک ماشین پرنده را به نمایش گذاشت. این خودرو از طریق چندین روتور کوچک قادر به برخاست و فرود عمودی است و در ارتفاع بین ۱۰ تا ۲۰ هزار پا با سرعت ۲۹۰ کیلومتر به حرکت در می آید.

منبع : دیجیاتو

برخورد ویلچر سگوی S-Pod با دیوار در نمایشگاه CES

ویلچر تعادلی سگوی اس پاد (S-Pod) محصول شرکت سگوی (Segway) حین اولین نمایش عمومی در نمایشگاه CES با دیوار برخورد کرد. شرکت سازنده تأکید می کند که این وسیله امن است و تعادل خود را حفظ می کند.

نهایت سرعت نمونه اولیه این محصول که به نمایشگاه آورده شده بود، تنها 11 کیلومتر بر ساعت است و حداکثر سرعت نمونه تجاری نیز به حدود 38 کیلومتر بر ساعت می رسد. این وسیله برای محیط های سر بسته مثل فرودگاه و فروشگاه طراحی شده است.

شرکت سگوی با اشاره به اینکه در این حادثه به کسی آسیبی وارد نشده، می گوید نمونه اولیه سگوی اس پاد کمربند ایمنی نداشته و در آینده به آن اضافه خواهد شد. خبرنگاران برای سوار شدن به این وسیله در نمایشگاه CES باید کلاه ایمنی بر سر می گذاشتند.

سگوی اس پاد

  ادامه مطلب ...

مدیرعامل سایپا: تولید یک مدل پراید زودتر از موعد متوقف شد

ساعاتی پیش و در مراسم تامین قطعات تولید خودرو رهام، مدیرعامل سایپا در خبری جالب توجه از توقف تولید پراید 132 از هفته گذشته خبر داد، البته برخلاف سایپا در ایران خودرو هنوز خبری در مورد توقف تولید پژو 405 شنیده نمی شود.

به گفته سلیمانی «هفته گذشته و 10 روز زودتر از وعده داده شده، تولید خودرو پراید 132 متوقف شد و مطابق برنامه اعلام شده، خودروهای پراید ۱۱۱ و پراید ۱۳۱ هم در چند ماه آینده از چرخه تولید کنار گذاشته می‌شوند.»

این در حالیست که براساس یکی از بند های قانون، خودروهایی با عمر بیش از 10 سال نباید در کشور تولید شوند، اما اگر قرار بر اجرای دقیق این قانون باشد، نه تنها پراید و 405، بلکه سمند، پرشیا (پارس)، پژو 206 و به زودی تندر 90 نیز باید از خطوط تولید خارج شوند.

اما مسلما اولویت با پراید و 405 خواهد بود که بیش از 20 سال است به بازار عرضه می شوند و به عنوان کلاسیک ترین خودروهای صفر کیلومتر جهان جایگاهی ویژه دارند.

تولید پراید

  ادامه مطلب ...

تپسی به رانندگان خود کمک هزینه خرید بنزین پرداخت می‌کند

تاکسی اینترنتی تپسی با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که تسهیلات تازه‌ای را برای رانندگان خود پس از افزایش قیمت بنزین در نظر گرفته است. بر اساس طرح جدید تپسی، رانندگانی که در طول یک هفته، بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر (معادل ۷۰ لیتر سقف سهمیه تعیین شده توسط وزارت کشور) در تپ‌سی پیمایش داشته باشند، به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر مازاد بر ۱۰۰۰ کیلومتر، ۱۵ هزار تومان از تپ‌سی هزینه خرید بنزین دریافت می‌کنند.

تپسی می‌گوید این سهمیه بدون سقف بوده و مازاد بر سهمیه‌ای است که پیش از این برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در نظر گرفته شده بود: «طی این طرح، خودروهای پلاک شخصی فعال در تپ‌سی، بدون نیاز به ثبت نام، در ابتدای هر هفته، مبلغ سهمیه خود را به صورت اعتبار در اپلیکیشن سفیران (رانندگان) دریافت می‌کنند. پیامک میزان پیمایش نیز شنبه هر هفته به صندوق پیام داخلی اپلیکیشن رانندگان ارسال می‌شود.»

البته تپسی اعلام می‌کند که مبلغ کمک هزینه بلاعوض، به آن دسته از رانندگانی اختصاص می‌یابد که حتما ۱۰۰۰ کیلومتر پیمایش در نظر گرفته شده را به همراه مازاد آن، در تپ‌سی طی کرده باشند.

شرکت تپ‌سی پیش از این نیز در راستای رفع نگرانی‌های رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از افزایش قیمت بنزین، تمهیداتی انجام داده بود. از جمله انجام مذاکرات لازم در جهت تخصیص سهمیه بنزین به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و کاهش کمیسیون دریافتی از رانندگان تا زمان دریافت اولین نوبت سهمیه بنزین.

ابتدای هفته جاری، اسنپ نیز اعلام کرده بود که به هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت طی شده (علاوه بر ۱۰۰۰ کیلومتر)، ۱۰ هزار تومان کمک هزینه خرید بنزین پرداخت می‌کند که اکنون تپسی این رقم را به ۱۵ هزار تومان رسانده. نکته مهم اینجاست که هر دو تاکسی اینترنتی می‌گویند صرفاً رانندگانی این کمک هزینه را دریافت می‌کنند که مسافت را در پلتفرم خودشان طی کرده باشند.

لازم به ذکر است سهمیه در نظر گرفته شده از طرف دولت برای تاکسی‌های اینترنتی، تا سقف ۳۰۰ لیتر در ماه است.

منبع : دیجیاتو