آی تی بلاگ

مجله بروز فناوری اطلاعات

آی تی بلاگ

مجله بروز فناوری اطلاعات

بررسی اطلاعات اولیه سیستم جامع حسابداری سانیران

بررسی اطلاعات اولیه سیستم جامع حسابداری سانیران

اطلاعات اولیه حسابداری (اطلاعات پایه):

جهت وارد نمودن مقدمات تعریف تفضیلها و  سایر پارامترهای مورد استفاده از نرم افزار جامع حسابداری سانیران ابتدا باید در قسمت اطلاعات پایه نسبت به تعریف آنها اقدام نمود .

معرفی اشخاص:

در این فرم اطلاعات و مشخصات مربوط به کلیه اشخاص اعم از فرد  پرسنل سازمان و یا مشتریان و فروشندگان وارد می شود دقت شود تفکیک بین پرسنل سازمان و مشتریان و فروشندگان و با اعمال تیک این شخص مشتری می باشد انجام شود. در این فرم می توان با زدن دکمه سایر اطلاعات، اطلاعات تکمیل تری را جهت استفاده و گزارشگیری ثبت نمود.

معرفی مراکز هزینه:

کلیه مراکز هزینه قابل استفاده در سیستم می بایست از این فرم وارد شود برای این منظور ابتدا نام مرکز هزینه، کد و نوع مرکز هزینه را وارد کرده و دکمه ذخیره را بزنید.

تعریف بانکها:

در این قسمت می‌توانید انواع بانکها مورد استفاده در سیستم را به تفکیک ایجاد نمایید در صورت استفاده از فرم چاپ چک در نرم افزار می بایست در این قسمت حتماً فرمت چک مورد استفاده را در قالب تصویر چک به نرم افزار معرفی نمایید.

شعب بانک:

در این فرم می بایست شعبه ای را که قراراست در آن شماره حسابی را ایجاد کنیم انتخاب نمایید. برای این منظور پس از انتخاب نام بانک، نام شعبه که  الزاماً می بایست قبلاً در قسمت تعریف شرکتها ایجاد نماییم را انتخاب نموده و در قسمت کد شعبه، کد مورد نظر را وارد نمایید.

تعریف ارز:

تعریف انواع ارز قابل استفاده در نرم افزار جامع حسابداری سانیران در این قسمت انجام می پذیرد با این توضیح که نرخ برابری معادل مقدار ارز قابل تبدیل به ریال می باشد تعداد ارقام اعشار مشخص میکند هنگام استفاده از این ارز در سیستم تا چند رقم می توان اعشار وارد کرد مثلا تعداد ارقام اعشار برای ریال صفر و برای دلار 2 است.

معرفی شرکتها :

معرفی کلیه شرکتهای طرف حساب با سازمان از این فرمت انجام می‌پذیرد.

معرفی پروژه :

در صورت استفاده از پروژه در سیستم حسابداری می بایست اطلاعات مربوط به پروژه در این فرم وارد شوند.

حسابهای بانکی :

در این فرم که اولین فرم جهت ایجاد حساب های بانکی شرکت است می بایست ابتدا نام بانک انتخاب نمود در قسمت شعبه اگر شعبه ای را به بانک مورد نظر ارتباط داده باشیم و قابل مشاهده باشد انتخاب نمایید شماره حساب بانکی، نوع حساب بانکی، تاریخ افتتاح، نوع ارز و موجودی ابتدای حساب بانکی را وارد نمایید در آخر با مشخص نمودن دارندگان حق امضاء دکمه ذخیره را بزنید.  

نرخ ارز:

نرخ های مختلف ارزها که در زمانهای مختلف در سیستم حسابداری استفاده می‌گردد ابتدا می بایست در این فرم وارد شود.

انواع تفضیل:

در این قسمت هر نوع تفضیل بنا به نیاز بصورت بیشمار می‌توان ایجاد نمود و در سطوح کدینگ به معین های مربوطه ارتباط داد مثل قراردادها، نمایندگی ها و غیره ....

[caption id="attachment_5509" align="aligncenter" width="300"]انواع تفصیل اطلاعات اولیه حسابداری/سانیران[/caption]

حساب گروه:

حساب گروه که شروع ایجاد کدینگ حسابداری می‌باشد با وارد نمودن کد گروه، عنوان گروه و ماهیت حساب ایجاد می گردد کد گروه در این فرم به دلیل اینکه در هنگام ایجاد کد کل و معین ملاک عمل واقع خواهد شد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حساب کل:

پس از معرفی حساب گروه می بایست حساب کل زیر مجموعه آن گروه نیز ایجاد گردد با این توضیح که کد گروه مربوطه می بایست اولین ارقام حساب کل باشد برای این منظور پس از انتخاب ارقام مربوط به حساب گروه و اضافه نمودن سایر ارقام به آن حساب و نیز وارد نمودن شرح نسبت به ذخیره آن حساب اقدام نمود .

حساب معین:

آخرین مرحله از ثبت کدینگ ایجاد حساب معین می‌باشد حساب معین از این جهت هنگام صدور سند بکار می‌رود و نیز وجود تفضیلهای شناور در نرم افزار جامع حسابداری سانیران با این حساب ارتباط دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است نحوه انجام کار بدین شکل می باشد که ابتدا کدکل مورد نظر در شروع کد معین قرار می گیرد و در ادامه تا تعداد ارقام تعریف شده در تنظیمات نرم افزار رقم و نهایتا" عنوان معین وارد می شود مرحله بعد ارتباط دادن سطوح تفضیل با معین مربوطه می باشد بدین شکل که در تب های سطوح تفضیل که در تنظیمات نرم افزار مشخص شده است می توان نوع تفضیل مورد نظر را در سطوح دلخواه به معین ارتباط داد به عبارت دیگر می توان کلیه انواع تفضیل را و کلیه سطوح را به معین مربوطه ارتباط داد ولی می بایست دقت شود که نظم و یکپارچگی در ارتباط دادن سطوح و انواع تفضیل رعایت شود از دیگر قابلیت های فرم حساب معین میتوان به ویژگی های ارزی، تعدادی، فاکتوری، شماره پیگیری اشاره نمود که در صورت انتخاب هر مورد میتوان از آن قابلیت در فرم صدور سند استفاده نمود. تیک فعال و یا غیر فعال نمودن معین نیز بدان معناست که اگر معین غیر فعال گردد دیگر نمی توان از آن حساب در صدور سند استفاده نمود. استفاده از ماهیت حساب ضمن آنکه در هنگام صدور سند مقادیر اعمال شده به معین بصورت پیش فرض در ستون صحیح بدهکار و بستانکار قرار می دهد ابزار کنترل نیز جهت نمایش دادن اقلام خلاف ماهیت و نیز صدور سند تعدیل ماهیت ابزار شرح ثابت نیز در صورتی استفاده می شود که کاربر در هنگام صدور سند مداوم شرح تکراری را وارد نکند اگر معینی قابلیت ارزی داشته باشد می توان در فرم صدور سند به آن مقادیر ارزی را اعمال نمود.

حساب تفضیل:

در تعریف تفضیل می‌توان براساس نوع مورد نظر تفضیل ، تفضیل ایجاد نمود بدین شکل که ابتدا نوعی از تفضیل را که لازم است انتخاب کنیم در فرم مربوطه انتخاب نموده و کد مورد نظر را به آن اختصاص دهید توجه نمایید که در هنگام اختصاص کد تفضیل سیستم فقط برای اولین بار از کاربر کد تفضیل را درخواست می کند ولی در دفعات بعدی بصورت پیش فرض سیستم به رنج ایجاد شده توسط کاربر یک واحد اضافه نموده و پیشنهاد می دهد که این کد نیز توسط کاربر قابل تغییر است در ایجاد تفضیل میتوان در صورت ارزی بودن آن نوع ارز را انتخاب نمود این قابلیت موقع صدور سند بصورت پیش فرض نوع ارز را انتخاب شده نمایش می‌دهد این قابلیت از اختلاف در تخصیص انواع ارزها به تفضیلها جلوگیری می‌نماید. تیک فعال نیز در صورتی که نخورده باشد در صدور اسناد مالی نمایش داده نمی شود.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.