آی تی بلاگ

مجله بروز فناوری اطلاعات

آی تی بلاگ

مجله بروز فناوری اطلاعات

جابجایی اسناد حسابداری

جابجایی اسناد حسابداری

جابجایی اسناد زمانی استفاده می‌گردد که بخواهیم اسناد موجود در یک روز را با هم جابجا نمایید برای این منظور ابتدا برروی سند مورد نظر کلیک نموده و بر روی دکمه جابجایی سند کلیک نمایید با این عمل لیست اسناد موجود در آن تاریخ نمایش داده می‌شود که با انتخاب هر کدامیک از اسناد سند مورد نظر جابجا می‌گردد.

فیلتر اسناد حسابداری

در هنگام فیلتر نمودن اسناد می‌توان کلیه آیتم های موجود در اسناد ثبت شده را در پنل فیلتر نرم افزار جستجو نمود.

در هنگام فیلتر نمودن ابتدا بر روی آیتمی که قرار است در اسناد فیلتر شود کلیک کنید سپس متناسب با نوع شرط مورد نظر میتوان از موارد شامل، فاقد، مساوی، مخالف، کوچکتر، بزرگتر، بین، عضو و درختواره را انتخاب نمود.

لازم به ذکر است شرط عضو هنگامی استفاده می شود که کاربر بخواهد از بین مقادیر موجود در یک آیتم یک یا چند مورد را انتخاب نماید مثل معین ها و تفضیل ها.

بدین منظور ابتدا برروی  یک آیتم بعنوان مثال معین کلیک نموده و شرط عضو را انتخاب نموده و در لیست نمایش داده یک و یا چند مورد را انتخاب و بر روی دکمه اضافه کلیک کنید بدین شکل اسنادی که معین های  انتخاب شده در آنها وجود دارد نمایش داده میشود.

شماره گذار ی اسناد حسابداری

شماره گذار ی نرم افزار حسابداری سانیران از دو بخش عطف و شماره سند تشکیل شده است شماره عطف سند توسط سیستم به اسناد اختصاص داده می‌شود و تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نمی‌باشد.

شماره سند نیز توسط سیستم همزمان با عطف به اسناد اختصاص داده می‌شود. با این فرق که در هنگام شماره گذاری، شماره های سند براساس تاریخ ثبت و شماره روزانه مرتب شده و مجدداً  شماره گذاری می‌گردد.

نکته: در هنگام قطعی نمودن اسناد شماره گذاری بصورت اتوماتیک انجام خواهد پذیرفت به منظور شماره گذاری اسناد ابتدا بر روی دکمه شماره گذاری اسناد کلیک نمایید.

اگر در تنظیمات اولیه سیستم شماره گذاری بصورت تجمعی انجام شده باشد از کاربر سوال می‌شود که آیا شماره گذاری در شعبه جاری انجام پذیرد و یا بصورت تجمعی. اگر شعبه ای جاری انتخاب گردد فقط اسناد شعبه جاری شماره گذاری خواهد گردید.

ولی اگر تجمعی انتخاب گردد اسناد بصورت کلی با احتساب شعبه ی دیگر شماره گذاری می‌گردد. لازم به توضیح است که اگر در اولین شماره گذاری یکی از روشهای تفکیکی و یا تجمعی انتخاب گردد تا انتهای سال مالی دیگر نمی‌توان روش انتخاب شده را تغییر داد.

قطعی کردن اسناد حسابداری

با کلیک کردن بر روی دکمه قطعی کردن وارد فرم قطعی کردن اسناد می شوید در این فرم در صورت وجود اسناد بررسی شده تا تاریخ وارد شده می توان با کلیک کردن برروی دکمه قطعی کردن اسناد ، اسناد را به حالت قطعی یا دائم تبدیل نمود بایست دقت داشت که در صورت قطعی نمودن اسناد تحت هیچ شرایطی سیستم اجازه حذف یا ویرایش سند را نخواهد داشت .

معرفی حسابداری ارزی در نرم افزار جامع حسابداری سانیران

حسابداری ارزی

در صورتیکه معین انتخاب شده از ویژگی ارزی برخوردار باشد می‌بایست از حسابداری ارزی تفضیلی که قابلیت ارزی دارد استفاده شود.

در این حالت متناسب با نوع ارز تفضیل نوع ارز در فیلد نام ارزنمایش داده میشود.

در مرحله بعدی متناسب با نحوه ورود ارقام که ممکن است از با ورود ریال انجام پذیرد که در این حالت سیستم با داشتن نرخ ارز مقدار ارز محاسبه می کند و یا در حالت دیگر با ورود مقادیر ارزی و نرخ ارز مقادیر ریالی بدهکار یا بستانکار را محاسبه می‌کند.

معرفی حسابداری ارزی در نرم افزار جامع حسابداری سانیران

ثبت اسناد را میتوان در دو حالت پیش نویس و موقت ثبت نمود.

درحالت پیش فرض می‌توان سند را در هر حالتی مثلاً غیر بالانس ثبت نمود. برای اینکار می‌توان از دکمه ثبت پیش نویس و یا از کلید ctrl+r استفاده نمود.

حالت دیگر ثبت سند، ثبت موقت می‌باشد. لزوماً می‌بایست کنترلهای سند رعایت شده باشد مثلاً اسناد بالانس باشند تمامی سطوح صحیح وارد شده باشد. جهت ثبت موقت سند هم می‌توان از دکمه ثبت موقت و هم از کلید ctrl+s استفاده نمود.

پس از ثبت اسناد در هنگام بررسی و کنترل مجدد اسناد می بایست از ثبت تایید اسناد استفاده نمود برای این منظور بر روی سند مربوطه قرار گرفته و بر روی دکمه تایید اسناد کلیک کنید.

بررسی اسناد را فقط برای اسناد ثبت موقت فقط می‌توان استفاده نمود. پس از بررسی اسناد دیگر نمیتوان سند را حذف و یا ویرایش نمود. مگر اینکه دوبار سند را به حالت بررسی نشده بازگردد.

آخرین مرحله ثبت اسناد پس از بررسی اسناد قطعی یا دائمی می‌باشد که پس از انجام این عمل به هیچ عنوان نمیتوان سند را حذف و یا ویرایش نمود و یا به حالت قبل بازگرداند.

با فشردن تب مشاهده اسناد فرم سند حسابداری می‌توان اسناد صادره را بصورت کلی مشاهده نمود.

توجه داشته باشید که بصورت پیش فرض در لیست اسناد فقط می‌توان اسناد جاری را مشاهده نمود ولی در صورت نیاز و نیز داشتن دسترسی لازم می‌توان با زدن دکمه تمامی شعبه کلیه شعب موجود در سیستم را مشاهده نمود.

جهت کپی نمودن اسناد در نرم افزار حسابداری سانیران می‌توان با قرار گرفتن بر روی سند و یا اسناد مورد نظر کلید کپی اسناد را زد.

در این قسمت از کاربر تاریخ سند همچنین حالت سند مقصد درخواست میشود ضمن اینکه اگر چندین تب انتخاب شده باشد از کاربر سوال می‌شود که سند مقصد بصورت تجمعی و یا تفکیک شده ایجاد گردد.

جهت کپی نمودن اسناد از یک شعبه به شعبه دیگر باید ابتدا شعبه مورد نظر که قرار است اسناد در آن شعبه کپی شود انتخاب نمایید، حال در لیست اسناد با زدن کلد کلیه اسناد، اسناد را که قرار است کپی شود انتخاب کنید و یا کلید کپی اسناد را بزنید.

آموزش حسابداری: نحوه صدور سند حسابداری در نرم افزار حسابداری سانیران

آموزش حسابداری: نحوه صدور سند حسابداری در نرم افزار حسابداری سانیران

[caption id="" align="aligncenter" width="1061"]صدور سند حسابداری / سانیران صدور سند حسابداری[/caption]

صدور سند حسابداری

با کلیک کردن بر روی دکمه صدور سند در نوار ابزار افقی سیستم میتوان وارد فرم صدور سند حسابدار شد.

بصورت پیش فرض سیستم آماده صدور سند حسابداری در تاریخ روز سیستم میباشد ولی درصورتی که خواسته باشیم سند دیگری صادر نمایید بر روی دکمه + در بالای فرم صدور سند کلیک کنید تا فرم دیگری از آن سند آماده ثبت شود.

بعد از وارد نمودن شرح سند و در صورت لزوم شماره فرعی و زدن دکمه + و یا فشردن دکمه f2 یک ردیف سند جهت ثبت نمایش داده میشود.

با قرارگرفتن بر روی فیلد معین، کمبوباکسی در گوشه فیلد ظاهر می‌گردد که هم می‌توان آن را با ماوس و هم با دکمه ctrl+enter باز نمود.

در این فرم بصورت پیش فرض حساب های استفاده شده نمایش داده می‌شود که با زدن دکمه همه آیتمها و یا دکمه ctrl+z نیز می‌توان کلیه حسابها را مشاهده نمود.

گفتنی است پس از انتخاب معین و یا تفضیل مورد نظر و ثبت آن برای اولین بار در دفعه بعدی باز شدن فرم معین و تفضیل ها حساب های استفاده شده بصورت پیش فرض نمایش داده می‌شود.

حال با انتخاب معین مورد نظر و یا جستجو نمودن شرح و یا کد آن در فیلد جستجو حساب مربوطه نمایش داده می‌شود همانطور که مشاهده می‌گردد با انتخاب معین سطوح تفضیل شناور آن معین فعال گردیده و می‌توان تفضیلهای هر سطر را متناسب با شرایط تنوع تفضیلی آن معین انتخاب نمود.

مثلا اگر معین در تفضیل سطر اول با اشخاص ارتباط داده شده باشد در هنگام انتخاب تفضیل سطر اول می‌توان تفضیل های اشخاص را انتخاب نمود.

 هر سطر از تفضیل نیز برا ی اولین بار خالی می‌باشد که همانطور که گفته شد  پس از ثبت آن حساب در دفاتر بعدی بصورت پیش فرض فهرست قرار می‌گیرد.

مرحله بعد وارد نمودن شرح آرتیکل سند می‌باشد که در صورتی که قبلاً از ویژگی شرح ثابت معین در فرم معین استفاده شده باشد، می‌توان شرح ثابت آرتیکل را از کمبوباکس سمت چپ فیلد وارد نمایید.

پس از انتخاب معین مربوط به هر ردیف، سند متناسب با ماهیت آن حساب معین بصورت پیش فرض، در فیلد بدهکار و یا بستانکار قرار می‌گیرد.

آموزش نرم افزار حسابداری سانیران

آموزش نرم افزار حسابداری سانیران

حسابهای بانکی

در این فرم که اولین فرم جهت ایجاد حساب های بانکی شرکت است می‌بایست ابتدا نام بانک انتخاب نمود در قسمت شعبه اگر شعبه ای را به بانک مورد نظر ارتباط داده باشیم و قابل مشاهده باشد انتخاب نمایید شماره حساب بانکی، نوع حساب بانکی، تاریخ افتتاح، نوع ارز و موجودی ابتدای حساب بانکی را وارد نمایید در آخر با مشخص نمودن دارندگان حق امضاء دکمه ذخیره را بزنید.

نرخ ارز

نرخ‌های مختلف ارزها که در زمانهای مختلف در سیستم حسابداری استفاده می‌گردد ابتدا می‌بایست در این فرم وارد شود.

انواع تفضیل

در این قسمت هر نوع تفضیل بنا به نیاز بصورت بیشمار می توان ایجاد نمود و در سطوح کدینگ به معین های مربوطه ارتباط داد مثل قراردادها، نمایندگی ها و غیره ....

حساب گروه

حساب گروه که شروع ایجاد کدینگ حسابداری می‌باشد با وارد نمودن کد گروه، عنوان گروه و ماهیت حساب ایجاد می‌گردد کد گروه در این فرم به دلیل اینکه در هنگام ایجاد کد کل و معین ملاک عمل واقع خواهد شد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حساب کل

پس از معرفی حساب گروه می بایست حساب کل زیر مجموعه آن گروه نیز ایجاد گردد با این توضیح که کد گروه مربوطه می بایست اولین ارقام حساب کل باشد برای این منظور پس از انتخاب ارقام مربوط به حساب گروه و اضافه نمودن سایر ارقام به آن حساب و نیز وارد نمودن شرح نسبت به ذخیره آن حساب اقدام نمود.

حساب معین

آخرین مرحله از ثبت کدینگ ایجاد حساب معین می باشد حساب معین از این جهت هنگام صدور سند بکار می‌رود و نیز وجود تفضیلهای شناور با این حساب ارتباط دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نحوه انجام کار بدین شکل می‌باشد که ابتدا کدکل مورد نظر در شروع کد معین قرار می‌گیرد و در ادامه تا تعداد ارقام تعریف شده در تنظیمات نرم افزار رقم و نهایتاً عنوان معین وارد می‌شود مرحله بعد ارتباط دادن سطوح تفضیل با معین مربوطه می‌باشد بدین شکل که در تب های سطوح تفضیل که در تنظیمات نرم افزار مشخص شده است می‌توان نوع تفضیل مورد نظر را در سطوح دلخواه به معین ارتباط داد.

به عبارت دیگر می توان کلیه انواع تفضیل را و کلیه سطوح را به معین مربوطه ارتباط داد ولی می بایست دقت شود که نظم و یکپارچگی در ارتباط دادن سطوح و انواع تفضیل رعایت شود از دیگر قابلیت های فرم حساب معین میتوان به ویژگی های ارزی، تعدادی، فاکتوری، شماره پیگیری اشاره نمود که در صورت انتخاب هر مورد می‌توان از آن قابلیت در فرم صدور سند استفاده نمود.

تیک فعال و یا غیر فعال نمودن معین نیز بدان معناست که اگر معین غیر فعال گردد دیگر نمی‌توان از آن حساب در صدور سند استفاده نمود.

استفاده از ماهیت حساب ضمن آنکه در هنگام صدور سند مقادیر اعمال شده به معین بصورت پیش فرض در ستون صحیح بدهکار و بستانکار قرار می‌دهد ابزار کنترل نیز جهت نمایش دادن اقلام خلاف ماهیت و نیز صدور سند تعدیل ماهیت ابزار شرح ثابت نیز در صورتی استفاده می‌شود که کاربر در هنگام صدور سند مداوم شرح تکراری را وارد نکند اگر معینی قابلیت ارزی داشته باشد می‌توان در فرم صدور سند به آن مقادیر ارزی را اعمال نمود.

حساب تفضیل

در تعریف تفضیل می توان براساس نوع مورد نظر تفضیل، تفضیل ایجاد نمود بدین شکل که ابتدا نوعی از تفضیل را که لازم است انتخاب کنیم در فرم مربوطه انتخاب نموده و کد مورد نظر را به آن اختصاص دهید.

توجه نمایید که در هنگام اختصاص کد تفضیل سیستم فقط برای اولین بار از کاربر کد تفضیل را درخواست میکند ولی در دفعات بعدی بصورت پیش فرض سیستم به رنج ایجاد شده توسط کاربر یک واحد اضافه نموده و پیشنهاد میدهد که این کد نیز توسط کاربر قابل تغییر است در ایجاد تفضیل میتوان در صورت ارزی بودن آن نوع ارز را انتخاب نمود.

این قابلیت موقع صدور سند بصورت پیش فرض نوع ارز را انتخاب شده نمایش میدهد این قابلیت از اختلاف در تخصیص انواع ارزها به تفضیلها جلوگیری مینماید تیک فعال نیز در صورتی که نخورده باشد در صدور اسناد مالی نمایش داده نمیشود.

آموزش حسابداری | اطلاعات پایه نرم افزار حسابداری سانیران

آموزش حسابداری | اطلاعات پایه نرم افزار حسابداری سانیران

[caption id="" align="alignnone" width="1095"]آموزش حسابداری/ اطلاعات پایه آموزش حسابداری[/caption]

اطلاعات پایه

جهت وارد نمودن مقدمات تعریف تفضیلها و سایر پارامترهای مورد استفاده از نرم افزار ابتدا می بایست در قسمت اطلاعات پایه نسبت به تعریف آنها اقدام نمود .

معرفی اشخاص

در این فرم اطلاعات و مشخصات مربوط به کلیه اشخاص اعم از فرد  پرسنل سازمان و یا مشتریان و فروشندگان وارد می شود دقت شود تفکیک بین پرسنل سازمان و مشتریان و فروشندگان و با اعمال تیک این شخص مشتری می باشد انجام شود.

در این فرم می‌توان با زدن دکمه سایر اطلاعات، اطلاعات تکمیل تری را جهت استفاده و گزارشگیری ثبت نمود.

معرفی مراکز هزینه

کلیه مراکز هزینه قابل استفاده در سیستم می بایست از این فرم وارد شود برای این منظور ابتدا نام مرکز هزینه، کد و نوع مرکز هزینه را وارد کرده و دکمه ذخیره را بزنید.

تعریف بانکها

در این قسمت می توانید انواع بانکها مورد استفاده در سیستم را به تفکیک ایجاد نمایید در صورت استفاده از فرم چاپ چک در نرم افزار می بایست در این قسمت حتماً فرمت چک مورد استفاده را در قالب تصویر چک به نرم افزار معرفی نمایید.

شعب بانک

در این فرم می بایست شعبه ای را که قراراست در آن شماره حسابی را ایجادکنیم انتخاب نمایید برای این منظور پس از انتخاب نام بانک، نام شعبه که  الزاماً می بایست قبلاً در قسمت تعریف شرکتها ایجاد نماییم را انتخاب نموده و در قسمت کد شعبه، کد مورد نظر را وارد نمایید.

تعریف ارز

تعریف انواع ارز قابل استفاده در سیستم حسابداری در این قسمت انجام می پذیرد با این توضیح که نرخ برابری معادل مقدار ارز قابل تبدیل به ریال می‌باشد تعداد ارقام اعشار مشخص میکند هنگام استفاده از این ارز در سیستم تا چند رقم می‌توان اعشار وارد کرد مثلا تعداد ارقام اعشار برای ریال صفر و برای دلار 2 است.

معرفی شرکتها

معرفی کلیه شرکتهای طرف حساب با سازمان از این فرمت انجام می‌پذیرد.

معرفی پروژه

در صورت استفاده از پروژه در سیستم حسابداری می بایست اطلاعات مربوط به پروژه در این فرم وارد شوند.