در دهههای گذشته آسانسورها بسیار حادثهساز بودند و سالانه چندین تن جان خود را به خاطر نقص در عملکرد آسانسورها از دست میدادند.
این امر مسئولین را به فکر واداشت و پس از بررسیهای فراوان متوجه شدند که بسیاری از این حوادث بهخاطر برخوردارد نبودن آسانسور ها از سرویس و نگهداری مناسب بهوجود آمده است.
این امر موجب شد تا قانونی مبنی بر اجباری شدن سرویس و نگهداری آسانسور وضع شود.
با این وجود همچنان بسیاری از افراد در سطح کشور از خدمات سرویس نگهداری آسانسور استفاده نمیکنند!
سرویس آسانسور از لحاظ قانونی و فنی باید ماهیانه، توسط یک سرویسکار آسانسور مجرب انجام شود.
نگهداری آسانسور به معنای داشتن قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور با یک شرکت معتبر سرویس نگهداری آسانسور است.
با این مقدمه و در ادامه با بررسی دقیق و جامع خدمات و الزامات سرویس نگهداری آسانسور با آیتکس همراه باشید.
منظور از سرویس و نگهداری آسانسور، بررسی قطعات آسانسور و نظارت کلی بر عملکرد آن است.
هر سیستمی بعد از نصب شدن نیاز به نگهداری و سرویس دارد، و این کار سبب عملکرد بهتر دستگاه و ایمنی آن در حین کار خواهد شد.
توجه داشته باشید که خدمات نگهداری آسانسور به اندازه نصب آسانسور اهمیت دارد و لازم است به اندازه نصب برای آن وقت صرف شود.
سرویس و نگهداری آسانسور در تهران که سرویسی برای راحتی ساکنین مناطق مختلف تهران در نظر گرفته شده است می تواند احتمال این خطرات را به حداقل برساند و لازم است هر ماه یکبار توسط افراد متخصص صورت گیرد.
همچنین سرویس و نگهداری آسانسور در تهران از نظر اقتصادی برای ساکنین شمال، شرق و غرب تهران نیز به صرفه خواهد بود.
زیرا در صورت خرابی یک قطعه و تعویض سریع و به موقع آن سایر قطعات آسیب نخواهند دید و در نتیجه سیستم دچار آسیب های کلی نخواهد شد.
برای مثال توجه کنید اگر سیم های آسانسور و یا سیم بکسل دچار آسیب شده باشد، همین مورد می تواند سبب آسیب به فلک های کششی آسانسور شود، درنهایت نیز امکان پارگی سیم بکسل و سقوط آسانسور نیز وجود دارد و صدمات مالی و جانی زیادی را به فرد وارد میکند.
برخی از افراد گمان میکنند هزینه سرویس و نگهداری آسانسور غیرضروری و اضافیست و تنها زمان خرابی آسانسور برای تعمیر آسانسور هزینه میکنند، آنهم از سر ناچاری.
آنها فقط برای رفع خرابی آسانسور اقدام میکنند نه سرویس آسانسور.
ما در این مقاله نشان میدهیم که سرویس و نگهداری آسانسور برای شما بهصرفهتر از تعمیرات موردی آسانسور است.
هر آسانسور برای اینکه بتواند به طرز صحیح به فعالیت خود ادامه دهد، نیازمند رعایت اصولی فنی است تا کارایی آن مختل نشده و بالاترین کیفیت را از آن شاهد باشیم. در اینجا به مواردی از آن اشاره میکنیم:
مسلماً نمیتوان انتظار داشت بدون بررسیهای دقیق بر روی این پارامترها توسط مهندسین مربوطه دستگاهی با این عظمت، طراحی و تجهیزات بهکاررفته منظم، بدون عیب، با طول عمر بالا به فعالیت خود بپردازد.
هرچه متریال ها و تجهیزات بهکار رفته در ساخت آسانسورها باکیفیت باشد، باز هم احتمال خرابی و از کارافتادن آنها وجود داشته و نیاز به حضور افراد متخصص و باسابقه که بتوانند در کمترین زمان بهترین خدمات را ارائه دهند احساس میشود.
در ادامه به برخی از مهم ترین دلایل ایجاد نقض در سیستم آسانسورها که نیاز به سرویس و نگهداری آسانسور را الزامی میکند اشاره میکنیم.
تغییرات ناگهانی ولتاژ برق میتواند بر کارایی صحیح آسانسورها تأثیر نامطلوب گذاشته و قطعهای پیدرپی آن باعث خرابی و ازکارافتادگی این تجهیزات ساختمانها گردد.
افت فشار برق نیز به هر دلیلی رخ دهد امکان عملکرد مثبت را از این سیستمها صلب نموده و گاه به حدی میرسد که نیاز به یک متخصص بهمنظور عیبیابی و رفع آن احساس میشود.
شاید بخش عمده خرابیهای آسانسور را استفاده نا بهجا و بیش از ظرفیت و توان آنها به خود اختصاص داده باشد.
هر آسانسور بهطور دقیق گنجایش تعریفشدهای دارد که در صورت بیتوجهی به آن خرابی و صرف هزینههای اضافه را به دنبال خواهد داشت.
از این قبیل موارد که تأثیر بسزایی در خرابی این تجهیزات مهم ساختمانها دارد، میتوان به این موار اشاره نمود:
استفاده فراوانی که از آسانسور در ساختمانها با تعداد واحدهای زیاد میشود، به طبع خرابی سیستمهای الکتریکی و البته مکانیکی را به دنبال دارد.
متخصصین خدمات سرویس و نگهداری آسانسور شرق تهران در برطرف نمودن این مشکلات نقش بسزایی دارند و در تشخیص بهموقع و جلوگیری از توقف و بهبود عملکرد این تجهیزات کمک شایانی مینمایند.
بههرحال یافتن مشکل اصلی ازکارافتادن و یا حتی کند کار کردن آسانسور شاید بیشترین انرژی و تمرکز افراد متخصص در این زمینه را به خود اختصاص دهد و عیبیابی مهمترین بخش کار باشد که در صورت درست تشخیص داده شدن میتوان امید داشت آسانسور مدتها بدون کوچکترین مشکلی به فعالیت خود ادامه دهد.
همچنین برطرف نمودن معایب تشخیص دادهشده نیز بخش دوم قضیه است.
اما همانطور که میدانید فقط یک فرد کارآزموده و آموزشدیده میتواند بهخوبی از پس هر دو مرحله بهخوبی برآید و عملیات عیبیابی و برطرف نمودن را با موفقیت به سرانجام برساند.
عموماً تمام وسایل مکانیکیای که ما بهطور مستمر از آنها استفاده میکنیم (مثل اتومبیل شما) نیاز به سرویس و نگهداری دورهای دارند که شامل بازبینی و بازرسی از کلیه قطعات دستگاه و مطمئن شدن از عملکرد درست قطعات میباشد.
این امر برای جلوگیری از خرابی آسانسور و ایجاد نقص در وسیله بسیار لازم و ضروریست.
آسانسور، بهعنوان یک دستگاه پیچیده مکانیکی، نیز از این ماجرا مستثنی نیست.
علاوه بر آن، چون آسانسور وسیلهایست که مستقیماً با جان افراد در ارتباط است، باید ایمن، کارا و قابل اطمینان باشد.
همچنین در تمام وسایل مکانیکی تعمیر زمانی مورد نیاز است که وسیله بهطور کامل از کار افتاده باشد یا یکی از قطعات آن دچار نقص شده باشد و برای تعمیر و راهاندازی دوباره آن، شما مجبور به تعویض قطعات یا تعمیر اساسی قطعات میشوید، که این موضوع باعث تلف شدن زمان شما و همچنین اعمال هزینه اضافی به شما میشود.
در صنعت خدمات آسانسور، سرویس و نگهداری دورهای آسانسور و تعمیر آسانسور را با دو اصطلاح PM و EM ازهم تفکیک میکنند. در ادامه به تشریح هرکدام میپردازیم.
در قرارداد سرویس و نگهداری آسانسور، شرکت طرف قرارداد متعهد میشود ماهانه سرویسکار آسانسور مجاز و آموزشدیدهای را (سرویسکاری که آموزشهای لازم در زمینه آسانسور را دیده باشد) برای سرویس ماهانه آسانسور شما اعزام کند.
سرویسکار آسانسور تمام قطعات آسانسور را بازرسی میکند، اشکالات جزئی را برطرف کرده، آسانسور شما را از نظر صنعتی نظافت میکند و در صورت وجود، مشکل هر کدام از قطعات را، قبل از بروز خرابی جدی، اعلام و پس موافقت مدیر ساختمان، تعمیر و یا تعویض میکند؛ این کار باعث جلوگیری از صدمه دیدن دیگر قطعات و در نهایت طولانی شدن عمر آسانسور شما میشود.
زمان خرابی آسانسور، در صورت نداشتن قرارداد سرویس و نگهداری، شما با یکی از شرکتهای معتبر آسانسور و یا یک سرویسکار برای تعمیر آسانسور خود تماس میگیرید.
سرویسکار، که نشانههای خرابی آسانسور را میشناسد، رفع خرابی آسانسور شما را بهصورت موردی انجام میدهد (یعنی رفع مشکل قطعه خراب بدون بررسی کامل آسانسور)؛ این امر باعث میشود که اگر مشکلی در قطعات دیگر آسانسور وجود دارد بررسی و رفع نشود؛ همین موضوع ممکن است باعث خرابی دوباره آسانسور شما و یا آسیب رسیدن به دیگر قطعات آسانسور شما شود.
تمام وسایل مکانیکی که ما در اطراف خود میبینیم، بسته به نوع، میزان و نحوه استفاده ما از آنها به سرویس و نگهداری احتیاج پیدا میکنند.
آسانسور نیز از این قائده مستثنا نیست و برای کارکرد درست به سرویس و نگهداری آسانسور که به صورت ماهانه انجام میشود نیاز دارد.
سرویسکار در هر سرویس و نگهداری آسانسور اجزاء و قطعات مختلفی از آسانسور را بررسی میکند تا از عملکرد درست آنها مطمئن شود و اگر قطعهای دچار نقص باشد آن را تعمیر و یا تعویض میکنند.
این امر باعث میشود که از برخی خرابیهای آسانسور جلوگیری شود.
در برخی موارد نقص در عملکرد بخش کوچکی از آسانسور باعث خرابیهای بزرگ و جبران ناپذیری در آسانسور میشود؛ این خرابیها گاهی منجر به ایجاد حادثه نیز میشوند.
همچنین شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که داشتن یک سرویسکار که ماهیانه به ساختمان شما سر میزند برای اطمینان شما از عدم وقوع حادثه کافی نیست.
برخی افراد سود جو تنها از شما مبلغی در ازای سرویس و نگهداری آسانسور دریافت میکنند اما آسانسور شما را بررسی نمیکنند یا برای جلوگیری از خرابی آسانسور سیستم ایمنی آسانسور شما را پل میکنند.
اکثر این افراد از مهارت کافی برخوردار نیستند و شما از آنها تنها یک شماره تلفن دارید که در زمان بروز حادثه دیگر در دسترس نیست.
شما باید برای سرویس و نگهداری آسانسور خود از سرویسکاران مجاز استفاده کنید.
این افراد در استخدام یک شرکت هستند و در صورت بروز مشکل شرکت موظف اند که مشکل شما را برطرف کنند.
اگر شما از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور استفاده نکنید و تنها در زمان نیاز، آسانسور خود را تعمیر کنید؛ دیگر نیازی به پرداخت حق سرویس بهصورت ماهیانه ندارید، اما آیا این کار بهصرفه است؟
آیا این حقیقت که آسانسور مستقیماً با جان انسانها سروکار دارد باعث نمیشود که سرویس دائمی این دستگاه مکانیکی را جدی بگیریم؟
همانطور که اشاره شد، استفاده نکردن از خدمات سرویس و نگهداری آسانسور در ظاهر کار، باعث صرفهجویی در هزینههای ماهانه ساختمان میشود؛ اما شما باید بدانید که اگر آسانسور شما خراب شود و نیاز به تعمیر آسانسور داشته باشد، به دلیل خرابیهای پیدرپی، باید هزینهای بیشتر از یک ماه سرویس و نگهداری آسانسور را برای عیبیابی به سرویسکار بدهید؛ چرا که امکان خرابیهای ناگهانی و طولانیمدت آسانسور وجود خواهد داشت. قطعا هیچکسی دوست ندارد که یکروز غافلگیر شود و در آسانسور گیر بیفتد!
آیا نبودِ سرویس و نگهداری دورهای آسانسور باعث خرابی آسانسور میشود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله؛ گاهی نقص در یک قسمت کوچک از آسانسور، که با صرف وقت و هزینه بسیار کم قابل حل است، باعث ایجاد خرابی در یکی از قسمتهای اساسی آسانسور میشود و هزینه رفع خرابی آسانسور را چند برابر میکند.
ما در این مقاله به چند مورد از این خراب قطعات، که ناشی از عدم سرویس دورهای هستند، اشاره میکنیم.
سرویسکار آسانسوری میتواند سلامت آسانسور شما را تامین کند که تجربه و دانش کافی داشته باشد. بهتر است از سرویسکاران غیر شرکتی استفاده نشود.
حوادث غیرمتقربه برای افراد بسیار ناراحتکننده و ناگوار است؛ خدمات بیمه برای جبران خسارتهای مالی وارد بر فرد آسیبدیده طراحی شده است تا بتواند پس از حادثه، تاحدی از درد و رنج افراد بکاهد. متاسفانه به دلیل عدم ایمنی آسانسورها، حوادث آسانسور نیز کم نیستند.
اما حتی با داشتن بیمه آسانسور در زمان بروز حادثه اگر ساختمان شما فاقد قرداد سرویس و نگهداری آسانسور با یک شرکت معتبر باشد، بیمه هیچ مسئولیتی در قبال پرداخت خسارت به شما را قبول نمیکند.
اگر آسانسور ساختمانتان را بیمه کنید، در صورت عدم وجود قراردادهای سرویس و نگهداری دورهای آسانسور، چنانچه حادثهای رخ دهد، شرکت بیمه هیچ مسئولیتی را در قبال پرداخت خسارت به شما قبول نمیکند.
ما در مقالهای بهطور کامل توضیح دادهایم که نبود قرارداد سرویس و نگهداری ماهانه آسانسور چه تبعاتی برای مدیران ساختمان دارد. برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به این مقاله:
یک سرویس نگهداری آسانسور استاندارد در سه مرحله انجام میشود:
یک سرویس و نگهداری اصولی از موتورخانه آسانسور و با بررسی تابلو فرمان و موتور گیربکس شروع می شود:
پل به حالتی گفتی میشود که یک قطعه سیم کوتاه به دوسر یکی از قطعات مدار بسته شده باشد و ایجاد اتصال کوتاه کرده باشد تا باعث شود آن قطعه از کار بیافتد.
این امر نشان میدهد که آمپر برق بالا بوده و قطعه نیم سوز شده است(دارد میسوزد)
هردو باعث اختلال در کارکرد تابلو فرمان شده و
اکثر آسانسورها موتور گیربکس دارند که برای کارکردن به روغن موتور گیربکس نیاز دارد.
این روغن باعث روانکاری و کاهش اصطکاک، انتقال حرارت، جلوگیری از زنگزدگی، پاک کنندگی و تعلیق ذرات حاصل از سایش، ضربه گیری، کاهش مصرف انرژی میشود.
در هر بازدید لنت و فنر ترمزها آسانسور را بررسی میکنند.
فن آسانسور برای خنک کردن موتور آسانسور استفاده میشود.
اگر این قطعه در آسانسور از کاربیافتد گرمای موتور باعث خرابی آسانسور میشود، به خصوص در فصول گرم سال.
سرویس و نگهداری از این بخش شامل :
سیم بکسل، طنابی فولادی است که معمولا از طریق تاباندن تعدادی رشته سیم فلزی به دور یک هسته مفتولی شکل از جنس فولاد ساخته می شود، که برای کشیدن آسانسور از آن استفاده میشود.
کفشک وسیلهایست که باعث حرکت آسانتر کابین آسانسور بر روی ریلها میشود.
خرابی این قطعه بر روی حرکت آسانسور تاثیر گذاشته و خرابی یا نقص در کارکرد آن باعث خرابی و توقفهای مکرر در آسانسور میشود.
لیمیت سوئیچ وسیلهایست که زمان ایستادن آسانسور را تعیین میکند. درست کار نکردن این قطعه تراز کابین را به هم میزند.
تراز آسانسور
سرویسکار در تمام مراحل بالا هر جایی که نیاز به روغنکاری آچارکشی و یا نظافت داشته باشد را انجام میدهند.
تمام این مراحل 20 الی 35 دقیقه زمان میبرد.
اگر خواهان ارائه خدمات حرفه ای سرویس و نگهداری آسانسور در تهران هستید میتوانید همین الان از طریق لینک زیر درخواست خود را در سامانه خدمات سرویس و نگهداری آسانسور تهران ثبت نمایید.
منبع : آیتکس